E hënë, 2 Qershor, 2025
  • Hyr
SkyWeb.al
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Investigim
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED
Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Investigim
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED
Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
SkyWeb.al
Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
Kreu Kryesore

Europa, në kërkim të “Airbus-eve” të saj

SkyWeb Nga SkyWeb
31 Maj, 2025
in Kryesore, OP-ED
A A
0
Europa, në kërkim të “Airbus-eve” të saj
Share on FacebookShare on WhatsApp

The Economist

Përktheu: Skyweb.al

Çfarë kanë të përbashkët plehrat kimike, inteligjenca artificiale, makinat e vogla, mikroçipat, vaksinat, centralet bërthamore, platformat e transmetimit, kompjuterët në “cloud”, satelitët dhe teknologjia e gjelbër?

Kjo është një pyetje dinake, sepse përgjigjja nuk është se Bashkimi Evropian dëshiron t’i rregullojë deri në asgjësim (edhe pse ndoshta edhe kjo mund të jetë e vërtetë). Ajo që i lidh këta sektorë është ideja që disa në Evropë besojnë se mund të transformohen nga një “zgjidhje të vetme magjike”: të krijojnë një kompani të ngjashme me madhësinë dhe suksesin e “Airbus” të secilit prej tyre.

Në vitet 1970, bashkimi i shumë kompanive të vogla evropiane që konkurronin mes vete për të krijuar Airbus-in dhe për t’i dalë përballë Boeing-ut funksionoi në mënyrë spektakolare.

Airbus arriti të shiste më shumë avionë se rivali amerikan. A mund të përdoret i njëjti model sot për të ndihmuar Evropën të përballet me kompani si Google, Nvidia, SpaceX dhe prodhuesit kinezë të makinave? Politikanët në Bruksel dhe më gjerë duan të besojnë se po.

Asnjë konferencë evropiane për industrinë nuk është e plotë sot pa dikë që përmend “Airbus-in”. Për shumëkënd, epoka e këtyre kampionëve evropianë duket e vonuar. Edhe pse ekonomitë e BE-së janë teorikisht të bashkuara, është e habitshme sa rrallë kompanitë kryesore bashkëpunojnë. Çdo shtet i madh (dhe shumë nga ata të vegjël) ka kompanitë e veta në energji, telekom, banka, industri automobilistike etj.

Disa fajësojnë tregun e brendshëm të paplotë të BE-së, që e bën ende të vështirë zhvillimin e biznesit mes shteteve. Të tjerë fajësojnë rregullat e forta kundër monopoleve që pengojnë bashkimet industriale. Siemens dhe Alstom, dy kompani inxhinierike nga Gjermania dhe Franca, propozuan “Airbus-in e hekurudhave”, por u ndaluan nga zyrtarët e Brukselit në vitin 2019. Si përfundim, Evropa është kthyer në një lojtar të dorës së dytë në biznesin global.

BE përbën një të gjashtën e ekonomisë botërore, por nuk ka asnjë kompani në mesin e 20 më të mëdhenjve në botë.

Janë bërë disa bashkime ndërkufitare: Peugeot e Francës dhe Fiat e Italisë u bashkuan në Stellantis në vitin 2021 (aksioneri më i madh i saj ka gjithashtu një pjesë në grupin që zotëron The Economist). Avionët luftarakë dhe raketat prodhohen nga konsorciume firmash në vende të ndryshme evropiane. Por politikanët nuk mjaftohen vetëm me bashkime. Airbus nuk është thjesht një kompani e madhe, por shembulli ideal i një vizioni të realizuar nga politika (kompania është pjesërisht në pronësi të qeverive franceze, gjermane dhe spanjolle, megjithëse sot menaxhohet gjerësisht pa ndërhyrje).

Harrojeni epokën e avionëve: tani Evropa ka nevojë për fabrika të mëdha mikroçipash, firma për teknologji të gjelbër dhe dekarbonizim etj. Sa më e madhe kompania, aq më shumë mund të ushtrojë ndikim politika mbi të. Nëse fabrikat e reja shërbejnë edhe si sfond për prerjen e shiritave ceremonialë, aq më mirë. Le business, c’est moi!

Kjo politikë industriale dikur ishte pothuajse e ndaluar në BE, sidomos që nga koha e krizës së stagflacionit dhe muzikës “disco” pesë dekada më parë. Gjermanët, të mbështetur nga Britania, imponuan një qasje neutrale ndaj konkurrencës së lirë; ndërsa francezët hoqën dorë nga ndërhyrjet e tyre në këmbim të subvencioneve për bujqësinë. Por dirigjizmi është rikthyer gradualisht. Rritja e industrisë kineze, që dikur ishte klient i firmave gjermane e tani është rival, shihet nga disa si provë që kapitalizmi shtetëror funksionon.

Brexit-i i hoqi BE-së zërin liberal. Pandemia, lufta në Ukrainë dhe valët e Trump-it i dhanë më shumë peshë idesë franceze për “autonomi strategjike”.

Kush dëshiron të varet nga Amerika e sotme për kompjuterë cloud apo avionë luftarakë?

Efektet e kësaj kthese drejt shtetit tashmë janë të dukshme. Brukseli dikur punonte për të ndaluar shtetet që subvenciononin firmat e preferuara. Tani lejon përjashtime të mëdha për industritë e quajtura “strategjike”, si bateritë, mikroçipat apo hidrogjeni, të cilat marrin miliarda euro nga BE dhe qeveritë kombëtare.

Airbus, Thales nga Franca dhe Leonardo nga Italia, të gjitha pjesërisht në pronësi shtetërore, po lobojnë për të bashkuar ofertat e tyre për lëshimin e satelitëve (“Airbus-i i satelitëve”). Komisionerja e mëparshme për konkurrencën, Margrethe Vestager, argumentoi se ulja e konkurrencës brenda BE-së do ta bënte më të vështirë për kompanitë evropiane të konkurronin jashtë saj.

Pikëpamjet e pasardhëses së saj, Teresa Ribera, janë ende të paqarta.

Shefi i vetë Airbus-it, Guillaume Faury, thotë: “Kur punojmë së bashku, jo kundër njëri-tjetrit në Evropë, arrijmë përmasat që na duhen për të qenë liderë globalë.”

Por ajo që funksionoi për Airbus-in në epokën e vinilit mund të mos jetë receta e duhur në epokën e ChatGPT.

Prodhimi i avionëve ka veçorinë që kërkon kosto të larta fikse (për të projektuar avionë që fluturojnë) dhe kërkesa e qëndrueshme për dekada. Kjo nuk vlen për shumicën e industrive të tjera. Disa nga projektet e mëdha evropiane kanë dështuar. Northvolt, një kompani për bateri, e mbështetur edhe nga BE dhe Gjermania (“Airbus-i i baterive”), falimentoi pavarësisht se siguroi 15 miliardë dollarë. Gaia-X, “Airbus-i i cloud computing”, nuk arriti të ofrojë një alternativë serioze evropiane ndaj Amazon dhe Microsoft.

Lidhni rripat e sigurimit!

Në një botë ideale, politikanët evropianë do të dëshironin t’i mbushnin kompanitë me para, në stilin kinez. Por arkat shtetërore janë bosh.

Përveç Gjermanisë, shtetet e mëdha të BE-së kanë borxhe të mëdha dhe duhet të gjejnë fonde për mbrojtje, jo për politikë industriale. Alternativa më e mirë për ata që besojnë te ndërhyrja shtetërore është të mbrojnë në heshtje disa industri të përzgjedhura.

BE tashmë ka vendosur tarifa ndaj makinave elektrike kineze dhe së shpejti do të vendosë një taksë karboni për disa mallra të importuara. Krijimi i kampionëve evropianë që meritojnë mbrojtje kontinentale është hapi logjik i radhës. Industria do të festonte, ndërsa fitimet do të rriteshin falë rënies së konkurrencës.

Konsumatorët do të paguajnë për këtë, por shumë kohë pasi politikanët e sotëm të kenë zbritur nga skena. /skyweb.al

Etiketat: europa
Artikulli para

Skandali i infektimit të fëmijëve me salmonelë në Gramsh mbetet pa autor! Misteri i kompanisë furnizuese dhe hermetizmi i institucioneve

Artikulli pas

Dikur avionët me 4 motorë sundonin qiellin, kurse tani po zhduken: Pse?

SkyWeb

SkyWeb

Nga Kategoria

Alba Cosmetic Internacional, fabrika që kërcënon në çdo moment jetën e banorëve në Porto Romano
Investigim

Alba Cosmetic Internacional, fabrika që kërcënon në çdo moment jetën e banorëve në Porto Romano

2 Qershor, 2025
Në kurthin e algoritmeve: A zgjedhim ne me të vërtetë se çfarë lexojmë në rrjetet sociale?
Kryesore

Në kurthin e algoritmeve: A zgjedhim ne me të vërtetë se çfarë lexojmë në rrjetet sociale?

2 Qershor, 2025
Përplasje “elefantësh” për 5 milionë euro tenderë te AKSHI pasi Gerond Meçe i çon të gjithë “në gjyq”, rivaliteti me Ermal Beqirin
Investigim

Përplasje “elefantësh” për 5 milionë euro tenderë te AKSHI pasi Gerond Meçe i çon të gjithë “në gjyq”, rivaliteti me Ermal Beqirin

2 Qershor, 2025
Jo vetëm Vlora, Saranda, Himara apo Ksamili: 5 mrekullitë ende të pazbuluara të bregdetit shqiptar
Kryesore

Jo vetëm Vlora, Saranda, Himara apo Ksamili: 5 mrekullitë ende të pazbuluara të bregdetit shqiptar

1 Qershor, 2025
Shefi i JP Morgan paralajmëron probleme të mëdha në tregun amerikan të obligacioneve për shkak të borxhit të lartë
Ekonomi

Shefi i JP Morgan paralajmëron probleme të mëdha në tregun amerikan të obligacioneve për shkak të borxhit të lartë

1 Qershor, 2025
Vjen “ilaçi” për të paduruarit: Turqia gjobit pasagjerët që ngrihen nga sedilja para se avioni të ndalojë plotësisht
Aviacion

Vjen “ilaçi” për të paduruarit: Turqia gjobit pasagjerët që ngrihen nga sedilja para se avioni të ndalojë plotësisht

1 Qershor, 2025
Artikulli pas
Dikur avionët me 4 motorë sundonin qiellin, kurse tani po zhduken: Pse?

Dikur avionët me 4 motorë sundonin qiellin, kurse tani po zhduken: Pse?

Lini një Përgjigje Anuloje përgjigjen

Adresa juaj email s’do të bëhet publike. Fushat e domosdoshme janë shënuar me një *

Të Përzgjedhura

Presidenti Bajram Begaj shpallet “Qytetar Nderi” i Gjilanit
Aktualitet

Presidenti Bajram Begaj shpallet “Qytetar Nderi” i Gjilanit

Nga SkyWeb
10 Prill, 2025
0

Presidenti i Republikës së Shqipërisë, Bajram Begaj, është nderuar sot me titullin “Qytetar Nderi” nga Komuna e Gjilanit. Ceremonia u...

Lexo të plotë
Vdiq punëtori boshnjak, arrestohet inxhinieri Dario Hoxha dhe shpallet në kërkim administratori i Nova Construction Enea Kaçi

Vdiq punëtori boshnjak, arrestohet inxhinieri Dario Hoxha dhe shpallet në kërkim administratori i Nova Construction Enea Kaçi

1 Qershor, 2025
Numërohen 75% e kutive, PS siguron 82 mandate, PD mbetet me 52: Si ndahen mandatet në 12 qarqe

Numërohen 75% e kutive, PS siguron 82 mandate, PD mbetet me 52: Si ndahen mandatet në 12 qarqe

12 Maj, 2025
Croatia Airlines modernizon flotën e avionëve me Airbus A220

Croatia Airlines modernizon flotën e avionëve me Airbus A220

12 Prill, 2025
Rekord HISTORIK, edhe Paundi “shkrihet” përballë Lekut

BSH pret forcim të Euros kundrejt Lekut, shpresë për eksportuesit

20 Maj, 2025

Të Fundit

Jo vetëm Vlora, Saranda, Himara apo Ksamili: 5 mrekullitë ende të pazbuluara të bregdetit shqiptar

Gazeta Britanike: Shqipëria mund të “pushtohet” së shpejti nga 30 milionë turistë

2 Qershor, 2025
“Paqja fiskale”, bizneset i kanë shtetit 1.6 mld euro borxh

Tatimet japin alarmin për rritjen e detyrimeve të papaguara në maj

2 Qershor, 2025
BE grant 50 mln euro për familjet shqiptare që vendosin panele diellore

BE grant 50 mln euro për familjet shqiptare që vendosin panele diellore

2 Qershor, 2025
Alba Cosmetic Internacional, fabrika që kërcënon në çdo moment jetën e banorëve në Porto Romano

Alba Cosmetic Internacional, fabrika që kërcënon në çdo moment jetën e banorëve në Porto Romano

2 Qershor, 2025
SkyWeb.al

Skyweb.al është një portal informativ i pavarur që sjell lajmet më të rëndësishme dhe të verifikuara nga vendi dhe bota. Me një qasje profesionale dhe të thelluar, duke u ofruar lexuesve një pasqyrë të plotë dhe të balancuar të ngjarjeve që formësojnë realitetin tonë.


NIPT: M11315001P

Na ndiqni

© 2025 SkyWeb.al - Mundësuar nga E/Digital Studio

Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Investigim
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED

© 2025 SkyWeb.al - Mundësuar nga E/Digital Studio

Mirësevini!

Hyni në llogarinë tuaj.

Keni harruar fjalëkalimin?

Riktheni fjalëkalimin

Ju lutem shkruani username ose email

Hyr