• Kreu
  • Aktualitet
  • Fokus
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED
  • Kush jemi ne
E premte, 7 Nëntor, 2025
  • Hyr
SkyWeb.al
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Fokus
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED
Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Fokus
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED
Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
SkyWeb.al
Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
Kreu Kryesore

Europa, në kërkim të “Airbus-eve” të saj

SkyWeb Nga SkyWeb
31 Maj, 2025
in Kryesore, OP-ED
A A
0
Europa, në kërkim të “Airbus-eve” të saj
Share on FacebookShare on WhatsApp

The Economist

Përktheu: Skyweb.al

Çfarë kanë të përbashkët plehrat kimike, inteligjenca artificiale, makinat e vogla, mikroçipat, vaksinat, centralet bërthamore, platformat e transmetimit, kompjuterët në “cloud”, satelitët dhe teknologjia e gjelbër?

ADVERTISEMENT

Kjo është një pyetje dinake, sepse përgjigjja nuk është se Bashkimi Evropian dëshiron t’i rregullojë deri në asgjësim (edhe pse ndoshta edhe kjo mund të jetë e vërtetë). Ajo që i lidh këta sektorë është ideja që disa në Evropë besojnë se mund të transformohen nga një “zgjidhje të vetme magjike”: të krijojnë një kompani të ngjashme me madhësinë dhe suksesin e “Airbus” të secilit prej tyre.

Në vitet 1970, bashkimi i shumë kompanive të vogla evropiane që konkurronin mes vete për të krijuar Airbus-in dhe për t’i dalë përballë Boeing-ut funksionoi në mënyrë spektakolare.

Airbus arriti të shiste më shumë avionë se rivali amerikan. A mund të përdoret i njëjti model sot për të ndihmuar Evropën të përballet me kompani si Google, Nvidia, SpaceX dhe prodhuesit kinezë të makinave? Politikanët në Bruksel dhe më gjerë duan të besojnë se po.

Asnjë konferencë evropiane për industrinë nuk është e plotë sot pa dikë që përmend “Airbus-in”. Për shumëkënd, epoka e këtyre kampionëve evropianë duket e vonuar. Edhe pse ekonomitë e BE-së janë teorikisht të bashkuara, është e habitshme sa rrallë kompanitë kryesore bashkëpunojnë. Çdo shtet i madh (dhe shumë nga ata të vegjël) ka kompanitë e veta në energji, telekom, banka, industri automobilistike etj.

Disa fajësojnë tregun e brendshëm të paplotë të BE-së, që e bën ende të vështirë zhvillimin e biznesit mes shteteve. Të tjerë fajësojnë rregullat e forta kundër monopoleve që pengojnë bashkimet industriale. Siemens dhe Alstom, dy kompani inxhinierike nga Gjermania dhe Franca, propozuan “Airbus-in e hekurudhave”, por u ndaluan nga zyrtarët e Brukselit në vitin 2019. Si përfundim, Evropa është kthyer në një lojtar të dorës së dytë në biznesin global.

BE përbën një të gjashtën e ekonomisë botërore, por nuk ka asnjë kompani në mesin e 20 më të mëdhenjve në botë.

Janë bërë disa bashkime ndërkufitare: Peugeot e Francës dhe Fiat e Italisë u bashkuan në Stellantis në vitin 2021 (aksioneri më i madh i saj ka gjithashtu një pjesë në grupin që zotëron The Economist). Avionët luftarakë dhe raketat prodhohen nga konsorciume firmash në vende të ndryshme evropiane. Por politikanët nuk mjaftohen vetëm me bashkime. Airbus nuk është thjesht një kompani e madhe, por shembulli ideal i një vizioni të realizuar nga politika (kompania është pjesërisht në pronësi të qeverive franceze, gjermane dhe spanjolle, megjithëse sot menaxhohet gjerësisht pa ndërhyrje).

Harrojeni epokën e avionëve: tani Evropa ka nevojë për fabrika të mëdha mikroçipash, firma për teknologji të gjelbër dhe dekarbonizim etj. Sa më e madhe kompania, aq më shumë mund të ushtrojë ndikim politika mbi të. Nëse fabrikat e reja shërbejnë edhe si sfond për prerjen e shiritave ceremonialë, aq më mirë. Le business, c’est moi!

Kjo politikë industriale dikur ishte pothuajse e ndaluar në BE, sidomos që nga koha e krizës së stagflacionit dhe muzikës “disco” pesë dekada më parë. Gjermanët, të mbështetur nga Britania, imponuan një qasje neutrale ndaj konkurrencës së lirë; ndërsa francezët hoqën dorë nga ndërhyrjet e tyre në këmbim të subvencioneve për bujqësinë. Por dirigjizmi është rikthyer gradualisht. Rritja e industrisë kineze, që dikur ishte klient i firmave gjermane e tani është rival, shihet nga disa si provë që kapitalizmi shtetëror funksionon.

Brexit-i i hoqi BE-së zërin liberal. Pandemia, lufta në Ukrainë dhe valët e Trump-it i dhanë më shumë peshë idesë franceze për “autonomi strategjike”.

Kush dëshiron të varet nga Amerika e sotme për kompjuterë cloud apo avionë luftarakë?

Efektet e kësaj kthese drejt shtetit tashmë janë të dukshme. Brukseli dikur punonte për të ndaluar shtetet që subvenciononin firmat e preferuara. Tani lejon përjashtime të mëdha për industritë e quajtura “strategjike”, si bateritë, mikroçipat apo hidrogjeni, të cilat marrin miliarda euro nga BE dhe qeveritë kombëtare.

Airbus, Thales nga Franca dhe Leonardo nga Italia, të gjitha pjesërisht në pronësi shtetërore, po lobojnë për të bashkuar ofertat e tyre për lëshimin e satelitëve (“Airbus-i i satelitëve”). Komisionerja e mëparshme për konkurrencën, Margrethe Vestager, argumentoi se ulja e konkurrencës brenda BE-së do ta bënte më të vështirë për kompanitë evropiane të konkurronin jashtë saj.

Pikëpamjet e pasardhëses së saj, Teresa Ribera, janë ende të paqarta.

Shefi i vetë Airbus-it, Guillaume Faury, thotë: “Kur punojmë së bashku, jo kundër njëri-tjetrit në Evropë, arrijmë përmasat që na duhen për të qenë liderë globalë.”

Por ajo që funksionoi për Airbus-in në epokën e vinilit mund të mos jetë receta e duhur në epokën e ChatGPT.

Prodhimi i avionëve ka veçorinë që kërkon kosto të larta fikse (për të projektuar avionë që fluturojnë) dhe kërkesa e qëndrueshme për dekada. Kjo nuk vlen për shumicën e industrive të tjera. Disa nga projektet e mëdha evropiane kanë dështuar. Northvolt, një kompani për bateri, e mbështetur edhe nga BE dhe Gjermania (“Airbus-i i baterive”), falimentoi pavarësisht se siguroi 15 miliardë dollarë. Gaia-X, “Airbus-i i cloud computing”, nuk arriti të ofrojë një alternativë serioze evropiane ndaj Amazon dhe Microsoft.

Lidhni rripat e sigurimit!

Në një botë ideale, politikanët evropianë do të dëshironin t’i mbushnin kompanitë me para, në stilin kinez. Por arkat shtetërore janë bosh.

Përveç Gjermanisë, shtetet e mëdha të BE-së kanë borxhe të mëdha dhe duhet të gjejnë fonde për mbrojtje, jo për politikë industriale. Alternativa më e mirë për ata që besojnë te ndërhyrja shtetërore është të mbrojnë në heshtje disa industri të përzgjedhura.

BE tashmë ka vendosur tarifa ndaj makinave elektrike kineze dhe së shpejti do të vendosë një taksë karboni për disa mallra të importuara. Krijimi i kampionëve evropianë që meritojnë mbrojtje kontinentale është hapi logjik i radhës. Industria do të festonte, ndërsa fitimet do të rriteshin falë rënies së konkurrencës.

Konsumatorët do të paguajnë për këtë, por shumë kohë pasi politikanët e sotëm të kenë zbritur nga skena. /skyweb.al

Etiketat: europa
ADVERTISEMENT
Artikulli para

Skandali i infektimit të fëmijëve me salmonelë në Gramsh mbetet pa autor! Misteri i kompanisë furnizuese dhe hermetizmi i institucioneve

Artikulli pas

Dikur avionët me 4 motorë sundonin qiellin, kurse tani po zhduken: Pse?

SkyWeb

SkyWeb

Nga Kategoria

Mbi KOMPLOTIN në Aeroportin e Vlorës
Aktualitet

SKANDALI/ Biznesmen miliarder, por Behgjet Pacolli thotë se ka firmosur pa e ditur dokumentin e transferimit të aksioneve të Aeroportit të Vlorës te Valon Ademi

7 Nëntor, 2025
Rritja nuk mjafton, Shqipëria ka nivelin më të ulët të pagave në rajon
Ekonomi

Sa do të rriten pagat për mësuesit, infermierët dhe policët nga janari 2026

6 Nëntor, 2025
Biletat për vizitat në muze, kala dhe parqe arkeologjike mund të blihen në e-Albania
Kryesore

Biletat për vizitat në muze, kala dhe parqe arkeologjike mund të blihen në e-Albania

7 Nëntor, 2025
Shqiptarët nuk shohin alternativa të tjera investimi të PARAVE përveç depozitave, shifër REKORD në banka
Ekonomi

Ku jetojnë më të pasurit dhe më të varfrit në Shqipëri

6 Nëntor, 2025
APIS Construction, fantazma e vëllezërve Sako që u ngrit nga hiçi dhe u shndërrua në përbindësh tenderash brenda 2 viteve, roli i Sibjon Çobaj
Ekonomi

APIS Construction, fantazma e vëllezërve Sako që u ngrit nga hiçi dhe u shndërrua në përbindësh tenderash brenda 2 viteve, roli i Sibjon Çobaj

7 Nëntor, 2025
Pse BSH po mban stabël normën bazë të interesit prej disa muajsh
Ekonomi

Pse BSH po mban stabël normën bazë të interesit prej disa muajsh

6 Nëntor, 2025
Artikulli pas
Dikur avionët me 4 motorë sundonin qiellin, kurse tani po zhduken: Pse?

Dikur avionët me 4 motorë sundonin qiellin, kurse tani po zhduken: Pse?

Lini një Përgjigje Anuloje përgjigjen

Adresa juaj email s’do të bëhet publike. Fushat e domosdoshme janë shënuar me një *

Të Përzgjedhura

Fshihen borxhet e vjetra, 213 mijë subjekte përfitojnë nga “Paqja Fiskale”, falen 335 milionë euro
Ekonomi

Fshihen borxhet e vjetra, 213 mijë subjekte përfitojnë nga “Paqja Fiskale”, falen 335 milionë euro

Nga Editor
26 Shtator, 2025
0

Qeveria shqiptare po përgatit një falje të gjerë të borxheve tatimore në kuadër të një nisme të re të quajtur...

Lexo të plotë
GRAFIKU/ Kush kishte për të ikur, iku! Bie numri i shqiptarëve që lenë shtetësinë

GRAFIKU/ Kush kishte për të ikur, iku! Bie numri i shqiptarëve që lenë shtetësinë

27 Gusht, 2025
Avioni zbulues amerikan fluturon mbi Detin e Zi

Avioni zbulues amerikan fluturon mbi Detin e Zi

4 Nëntor, 2025
Bomba bërthamore e Shqipërisë!

Bomba bërthamore e Shqipërisë!

19 Qershor, 2025
Rutte videomesazh në konferencën në Tiranë: NATO e fuqishme në hapësirën kibernetike, përballojmë çdo sulm

Rutte videomesazh në konferencën në Tiranë: NATO e fuqishme në hapësirën kibernetike, përballojmë çdo sulm

9 Tetor, 2025

Të Fundit

Mbi KOMPLOTIN në Aeroportin e Vlorës

SKANDALI/ Biznesmen miliarder, por Behgjet Pacolli thotë se ka firmosur pa e ditur dokumentin e transferimit të aksioneve të Aeroportit të Vlorës te Valon Ademi

7 Nëntor, 2025
Putini përgatit test bërthamor, BE jep paralajmërimin e fortë

Putini përgatit test bërthamor, BE jep paralajmërimin e fortë

6 Nëntor, 2025
Sekreti italian për të mos e hedhur kurrë bukën

Sekreti italian për të mos e hedhur kurrë bukën

6 Nëntor, 2025
Nga teknologjia te mjekësia, Microsoft kërkon të shpikë super-inteligjencën që shpëton jetë

Nga teknologjia te mjekësia, Microsoft kërkon të shpikë super-inteligjencën që shpëton jetë

6 Nëntor, 2025
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Fokus
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED
  • Kush jemi ne

© 2025 SkyWeb.al - Zhvilluar nga E/Digital Studio

Nuk u gjet asnjë rezultat
Shiko të gjitha
  • Kreu
  • Aktualitet
  • Fokus
  • Ekonomi
  • Turizëm
  • Aviacion
  • OP-ED

© 2025 SkyWeb.al - Zhvilluar nga E/Digital Studio

Mirësevini!

Hyni në llogarinë tuaj.

Keni harruar fjalëkalimin?

Riktheni fjalëkalimin

Ju lutem shkruani username ose email

Hyr